Wydział Finansowo-Budżetowy
Szczegóły informacji
Wydział Finansowo-Budżetowy
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2008-10-23 14:15:10 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr - brak tytułu
Wydział Finansowo-Budżetowy
Naczelnik Wydziału: Aniela Wacławska
Tel: 89 757-22-31 wew. 22
Skarbnik - Jolanta Kutarba Tel: 89 757-22-31 wew. 45
Do zadań Wydziału Finansowo-Budżetowego należy prowadzenie spraw w następującym zakresie:
- Budżetu Gminy:
- przygotowanie założeń do planu budżetu i przekazanie ich podległym jednostkom,
- przygotowanie projektów uchwał w sprawie stawek podatkowych i opłat lokalnych,
- przygotowanie projektu budżetu,
- przygotowanie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej,
- przygotowanie projektów uchwał i zarządzeń zmieniających budżet w ciągu roku,
- prowadzenie prac związanych z zaciąganiem pożyczek i kredytów oraz z wyborem banku do obsługi budżetu,
- przeprowadzanie procedur w sprawie udzielania poręczeń kredytowych,
- przygotowanie okresowych informacji z wykonywania budżetu Gminy,
- przygotowanie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy,
- prowadzenie ewidencji zaangażowania środków finansowych na podstawie umów zawieranych przez Gminę na dostawę materiałów, towarów i usług.
- Podatków i opłat lokalnych:
- przygotowanie decyzji w zakresie naliczania podatków od osób fizycznych,
- obsługa osób prawnych składających deklaracje podatkowe,
- prowadzenie rejestru właścicieli pojazdów ciężarowych i specjalnych,
- prowadzenie spraw związanych z umarzaniem należności podatkowych, rozkładaniem na raty lub odraczaniem spłaty podatków lokalnych,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem ulg,
- prowadzenie spraw związanych ze zwolnieniami z podatków,
- prowadzenie rejestrów podatkowych,
- sporządzanie informacji określonych przepisami prawa
- przygotowanie wniosku o przekazanie kwoty rekompensującej utracone dochody z tytułu zwolnień określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych,
- prowadzenie rachunkowości podatków i opłat lokalnych,
- kontrola terminowości realizacji zobowiązań podatkowych,
- prowadzenie windykacji zaległości,
- wnioskowanie o dokonanie wpisów do hipoteki,
- naliczanie należności za inkaso podatków rolnego, leśnego i od nieruchomości oraz opłaty targowej, opłaty skarbowej.
- Wydawanie zaświadczeń potwierdzających prace w gospodarstwie rolnym oraz stan prawny gospodarstwa w okresie ostatnich 5 lat,
- Poświadczanie oświadczeń dotyczących: osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w gospodarstwie rodziców, powierzchni użytków rolnych, o nie przekroczeniu powierzchni gospodarstwa 300 ha użytków rolnych,
- Obsługi finansowo-księgowej budżetu Gminy jako organu:
- wprowadzanie do ewidencji uchwalonych planów dochodów, przychodów i rozchodów budżetu Gminy oraz ich uaktualnianie w ciągu roku,
- prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów budżetu, rozdysponowanych środków dla jednostek budżetowych, kredytów i pożyczek oraz innych rozchodów,
- sporządzanie sprawozdań finansowych,
- uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu Gminy,
- sporządzanie bilansu budżetu Gminy.
- Obsługa finansowo-księgowa Urzędu jako jednostki budżetowej:
- prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej:
- dochodów i wydatków jednostki budżetowej,
- inwestycji z podziałem na finansowanie ze środków własnych i środków z programów UE,
- Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- funduszy celowych,
- sum depozytowych,
- innych rachunków pomocniczych,
- prowadzenie pełnej ewidencji księgowej i rozliczania umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- wstępna kontrola i weryfikacja dokumentów finansowo-księgowych,
- dekretowanie dokumentów finansowych wg obowiązującej klasyfikacji budżetowej oraz zakładowego planu kont,
- księgowanie i weryfikacja poprawności zapisów księgowych,
- sporządzanie sprawozdań jednostkowych miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych,
- realizowanie zobowiązań i należności poprzez elektroniczny system bankowy,
- windykacja należności nie podatkowych w trybie administracyjnym,
- sporządzanie deklaracji i przekazywanie należnego podatku VAT,
- ewidencja i windykacja mandatów karnych,
- kompleksowa obsługa płacowa pracowników
- rozliczanie umów zlecenia i umów o dzieło,
- współpraca z innymi Wydziałami w zakresie bieżącego informowania z wykonania planu dochodów i wydatków Urzędu,
- dokonywanie wyceny aktywów oraz pasywów i ustalanie wyniku finansowego,
- sporządzanie i wykonanie bilansu Urzędu oraz bilansu zbiorczego jednostek budżetowych Gminy.
- prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej:
- Obsługi księgowej jednostek pomocniczych Gminy:
- sporządzanie projektów planów finansowych jednostek pomocniczych,
- prowadzenie ewidencji księgowej wydatków jednostek pomocniczych,
- koordynowanie prawidłowości realizacji wydatków jednostek pomocniczych.
- Obsługi kasowej Urzędu:
- prowadzenie oddzielnie obsługi kasowej dla dochodów, wydatków, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, sum depozytowych, dochodów budżetu państwa, pływalni i innych,
- przyjmowanie i przechowywanie depozytów,
- prowadzenie rejestru druków ścisłego zarachowania,
- sporządzanie pełnej dokumentacji związanej z prowadzeniem kasy,
- wydawanie zaświadczeń.
- Kontroli:
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacyjnej gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- przeprowadzanie kontroli gminnych jednostek budżetowych w zakresie ustawy o finansach publicznych,