Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miejski w Morągu
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Zarządzenia Burmistrza Morąga, Sesje zarządzanie i uchwały Rady Miejskiej w Morągu

Szczegóły informacji

VIII/92/11

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja: VIII/11

Kadencja: VI

Data wejścia w życie: Po 14 dniach od ogłoszenia w Dz. Urz.

Data podjęcia/podpisania: 2011-04-28

Tytuł aktu:

w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Morąg i jej jednostkom podległym oraz warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną.

Na podstawie:

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142,poz.1591 z póżn. zm.) oraz Art, 59 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 roku Nr 157 poz. l240 z póżn. zm.)

Treść:

§ 1
1.
Uchwała określa szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania w części lub w całości, odraczania tub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, zwanych dalej „należnościami", przypadających Gminie Morąg i jej jednostkom podległym od osób fizycznych, osób prawnych a także jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zwanych dalej "dłużnikami", w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym.
2.
Uchwała określa również warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulgi, o których mowa w ust.1 stanowić będą pomoc publiczną oraz wskazuje organy lub osoby uprawnione do udzielania tych ulg.
3.
Przepisów niniejszej uchwały nie stosuje się wobec należności, których zasady i tryb umarzania, odraczania spłaty oraz rozkładania na raty określają odrębne przepisy.
§ 2
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)
ulgach w spłacie należności - rozumie się przez to umarzanie w części lub w całości, odraczanie lub rozkładanie na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny,
2)
jednostkach podległych Gminie Morąg - rozumie się przez to gminne jednostki budżetowe,
3)
należności - rozumie się przez to należność pieniężną o charakterze cywilnoprawnym (należność główną), przypadającą od jednego dłużnika, należne odsetki i należności uboczne tj. koszty dochodzenia należności, na dzień złożenia wniosku o umorzenie, odroczenie terminu zapłaty lub rozłożenie jej płatności na raty,
4)
organach - rozumie się Burmistrza Morąga oraz kierowników jednostek podległych Gminie Morąg, o których mowa w pkt.2,
5)
przedsiębiorcy - należy rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 1 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. U. UE L 214 z 9.08.2008, str. 3).
6)
dłużniku - należy rozumieć osoby fizyczne, osoby prawne a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na których ciąży zobowiązanie wobec Gminy Morąg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym.
§ 3
1.
Należność pieniężna mająca charakter cywilnoprawny może zostać umorzona w całości lub w części, jeżeli:
1)
osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000 zł.,
2)
osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,
3)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne,
4)
jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji,
5)
zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny.
2.
W przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności, o których mowa w ust. l, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełniane wobec wszystkich zobowiązanych.
3.
Umorzenie należności głównej pociąga za sobą umorzenie odsetek i należności ubocznych.
4.
W przypadku częściowego umorzenia należności głównej:
1)
umorzeniu podlegają również odsetki i należności uboczne, w takim samym stosunku jak umorzona należność główna,
2)
nieumorzona i niespłacona należność staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami i należnościami ubocznymi.
§ 4
1.
Umorzenia należności, o których mowa w §3 ust. 1, powinny być udokumentowane, a gdy umorzenie następuje z urzędu - przez organ lub osobą uprawnioną do umarzania, potwierdzone dokumentami znajdującymi się w posiadaniu Urzędu Miejskiego w Morągu lub jednostkach podległych Gminie Morąg.
2.
Umorzenia należności określone w § 3 ust. l do ust. 5 powinny być udokumentowane w szczególności:
1)
aktem zgonu osoby fizycznej lub zaświadczeniem o wykreśleniu osoby prawnej z właściwego rejestru osób prawnych, wydanym przez organ prowadzący rejestr osób prawnych,
2)
postanowieniem sądu o:
a)
oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego,
b)
umorzeniu postępowania upadłościowego, gdy zachodzi okoliczność wymieniona w lit. a,
c)
zakończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego.
3)
postanowieniem organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego, jeżeli z egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych.
§ 5
Na wniosek dłużnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub ważnym interesem publicznym:
1)
należności mogą być umarzane w części lub całości,
2)
mogą zostać odroczone terminy spłaty całości lub części należności,
3)
płatność całości lub części należności może zostać rozłożona na raty.
§ 6
Wniosek a umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych przypadających Gminie Morąg lub jej jednostkom podległym wraz z dokumentami na jego poparcie dłużnik składa na piśmie.
§ 7
Wniosek winien zawierać, w szczególności:
1)
szczegółowe informacje dotyczące wystąpienia przesłanek uzasadniających udzielenie ulgi,
2)
oświadczenie o sytuacji majątkowej według wzoru stanowiącego załącznik do uchwały.
§ 8
1.
W przypadku stwierdzenia, po dokonanej weryfikacji wniosku, iż przedstawione dokumenty lub podane informacje są niewystarczające i nie można na ich podstawie ustalić istnienia lub nieistnienia przesłanek do udzielenia ulgi, właściwy organ wzywa dłużnika do ich uzupełnienia wyznaczając jednocześnie dłużnikowi odpowiedni termin na ich uzupełnienie.
2.
Nieuzupełnienie przez dłużnika wniosku w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia.
§ 9
Jeżeli istnieją podstawy do umarzania części należności, wyznacza się termin zapłaty do uregulowania części należności. Niedotrzymanie terminu zapłaty pozostałej części należności skutkować może odstąpieniem od umorzenia, o czym należy pouczyć dłużnika na piśmie.
§ 10
1.
W stosunku do dłużników będących przedsiębiorcami, stosowanie ulg w spłacie należności odbywa się w ramach pomocy de minimis, zgodnie z warunkami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art.87 i 88 traktatu do pomocy de minimis (dz. Urz. UE L Nr 379 z 28.1Z.2006r,).
2.
Przedsiębiorca może uzyskać pomoc, o której mowa w ust. l, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez tego przedsiębiorcę w okresie bieżącego roku kalendarzowego i dwóch poprzedzających go lat kalendarzowych, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. euro.
3.
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego może uzyskać pomoc, o której mowa w ust l, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez tego przedsiębiorcę w okresie bieżącego roku kalendarzowego i dwóch poprzedzających go lat kalendarzowych, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 100 tys. euro.
4.
Przedsiębiorca nie może uzyskać pomocy, o której mowa w ust. l, jeżeli otrzymał pomoc publiczną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, a łączna wartość pomocy spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy.
5.
Pomoc, o której mowa w ust. l nie będzie udzielana w przypadkach określonych w art. l rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r.
6.
Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały zobowiązany jest do dostarczenia wraz z wnioskiem wypełnionego formularza informacji podstawianych przy ubieganiu się o pomoc de mini mis stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 roku w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz.311) oraz zgodnie z art.37 ust. l iust.2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59,poz.404 z późn. zm.).
§ 11
Podmioty upoważnione do umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłat należności głównej są również uprawnione do umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłat odsetek od tych należności bez względu na wysokość odsetek oraz do umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłat należności ubocznych na zasadach określonych w uchwale.
§ 12
W przypadku wniosku o udzielenie ulgi w spłacie należności - odsetki za zwłokę liczy się do dnia złożenia wniosku przez dłużnika.
§ 13
Jeżeli dłużnik nie dokona zapłaty należności w odroczonym terminie płatności lub nie zapłaci we wskazanym terminie jakiejkolwiek z rat, na które należność została rozłożona, należność staje się natychmiast wymagalna w pełnej wysokości wraz z naliczeniem odsetek od pierwszego terminu płatności i podlega windykacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 14
1.
Wpłacone przez dłużnika należności zalicza się kolejno na poczet należności ubocznych, a dopiero po zaspokojeniu tych należności na poczet należności głównej.
2.
Wpłacone przez dłużnika należności zalicza się w pierwszej kolejności na poczet długu najdawniej wymagalnego.
§ 15
Do umarzania, odraczania terminu spłaty lub rozkładania na raty należności cywilnoprawnych uprawnieni są:
1)
kierownicy jednostek podległych Gminie Morąg, jeżeli kwota należności głównej nie przekracza kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, ogłaszanego w drodze Obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów w „Monitorze Polskim", obowiązującego na dzień 1 stycznia danego roku,
2)
Burmistrz Morąga w odniesieniu do pozostałych należności.
§ 16
1.
Umarzanie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości należności lub rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje w formie pisemnej, na podstawie przepisów prawa cywilnego.
2.
Odmowa umorzenia należności lub odmowa odroczenia terminu spłaty całości lub części należności na raty następuje na podstawie jednostronnego oświadczenia woli.
§ 17
Wnioski o umorzenie należności o charakterze cywilnoprawnym i udzielenie ulg nierozpatrzone do dnia wejścia w życie uchwały podlegają rozpatrzeniu w trybie i na zasadach określonym niniejszą uchwałą.
§ 18
Traci moc Uchwała Nr XXVII/207/2000 Rady Miejskiej w Morągu z 31 lipca 2000 w sprawie: określenia zasad umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy Morąg z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych.
§ 19
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Morąga.
§ 20
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko -Mazurskiego.
Załącznik nr 1
Załącznik

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Morągu
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Skarbnik Gminy
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2011-05-27
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Skarbnik Gminy
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2011-05-27 10:06:26
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2011-05-27 10:08:55
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2011-05-27 12:08:55
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1518 raz(y)